Velkommen til min blogg

Jeg designer og snekrer mine egne møbler og legger ut bilder og trinn for trinn oppskrifter på de fleste tingene. Legger også ut diverse interiør, oppussing og litt om hverdagen min. Hvis dere bruker noen av ideene mine så link til bloggen min, det er ikke lov til å bruke bildene mine uten tillatelse og heller ikke teksten min! Jeg er også Frøken Nordseth på Instagram og kan også treffes på bisten75@hotmail.com, hvis dere har noe på hjertet. Alle bildene er tatt av meg hvis ikke annet er oppgitt. Noen av tingene jeg har laget kan også bestilles på egne mål... for pris kontakt meg på mail eller på facebook.

06 mai, 2014

Hiiiho!!

Og jammen er det ikke allerede tirsdag igjen og enda en dag nærmere sommeren..-det føltes vel kanskje ikke helt sånn når jeg åpna gardinene på soverommet i dag tidlig...DET SNØR!!..
Men pytt pytt...bare enda en god grunn til og nyte de nydelige vårblomstene jeg kjøpte meg til helga, de nydeligste lyserosa peonene som finnes..og de blir vakrere og vakrere for hver dag..de blir til store, fluffy baller..



Er de ikke nydelige?... Det er en stiv pris på dem også, så jeg håper de lever like lenge som skilpadder.. :-p 


I dag ble det rømsoll til middag..eller..middag..kveldsmat..jaja, samme det ;-)
Det er i alle fall veldig godt og noe ikke alle i dag vet hva er, det er nok en gammel tradisjonsmat fra den gangen folk laget alt fra bunnen av, da de gikk ut i fjøset og henta seg noen liter med melk rett fra dagros, spiste kalvdans (råmjølka fra kua-den første mjølka etter at kua har kalva) og da de ystet ost og smør.. I denne sursollen er det skjørost (ligner på pultost, men uten karve), kulturmjølk og sæterrømme, også må det litt sukker på toppen... vi pleier også og ha spekeskinke ved siden av, noen vil også ha flatbrød til.. og dere, det er kjempe godt!! Skikkelig husmannskost som smaker nydelig (som all annen husmannskost)... -en tid vi bare kan drømme oss tilbake til...! :-D

Vet ikke helt om jeg sier riktig hvis jeg sier at jeg tror dette er en matrett som opprinnelig kommer fra Trysil... men kanskje noen som leser dette vet..?

Og forresten...oppskrifta på kontorpulten legger jeg ut her i morra...

Ha en fin tirsdagskveld! :-)

-Lisbeth-

1 kommentar:

Trysilbjønn sa...

Hei
Kom over denne når jeg søkte på rømsoll oppskrift :)
Det kan spises som både frokost, lunch, middag og kveldsmat i mine øyne.
Er fra Trysil, men usikker på om den opprinnelig er fra Trysil.

Kalvdans er jo også en godbit, føler nesten for å flytte "hemmat" bare pga det ;)

Kos deg med rømsollen du.