Velkommen til min blogg

Jeg designer og snekrer mine egne møbler og legger ut bilder og trinn for trinn oppskrifter på de fleste tingene. Legger også ut diverse interiør, oppussing og litt om hverdagen min. Hvis dere bruker noen av ideene mine så link til bloggen min, det er ikke lov til å bruke bildene mine uten tillatelse og heller ikke teksten min! Jeg er også Frøken Nordseth på Instagram og kan også treffes på bisten75@hotmail.com, hvis dere har noe på hjertet. Alle bildene er tatt av meg hvis ikke annet er oppgitt. Noen av tingene jeg har laget kan også bestilles på egne mål... for pris kontakt meg på mail eller på facebook.

20 januar, 2015

...Og vips var uka godt igang....og her er litt oppussingsinspirasjon fra meg ;-)

-men først må jeg bare få takke Floriss stil blomster på Amfi i Elverum for en nyydelig tulipanbukett jeg fikk der på fredag.. på tulipanensdag var jeg så heldig og blir trukket ut til å få 50 nydelige tulipaner i forskjellige farger... føler meg HELDIG!! :-D <3


Og nå tenkte jeg og vise dere en billig og enkel fornyelse av en gammel furukommode/skjenk.. sånn her ser den i utgangspunktet ut..

(Bildet har jeg lånt fra google...)

Min var brunbeiset fra før... og gangen var i caffelatte... utrolig lei den gulhvite fargen!..

 Fremgangsmåten:
-Jeg tok først av topp plata, den sitter fast i limte treplugger, men etter litt hammerslag på de var det bare og trekke de ut.. og vips der var toppen av... Det samme gjorde jeg med bena..(men bena tok jeg av etter at jeg hadde malt den ferdig, lettere og male den når de sto på bena..), de var limt så her var det bare å slå til.. HARDT.. ;-)

-Så skrudde jeg av håndtakene..
-Pusset litt overalt med sandpapir 120...
-Vasket godt over med microfiberklut og varmt vann...

-Så malte jeg hele skjenken med dempet sort, lik fargen på veggen den skal stå inntil...
-Ut og saget plank som passer til toppen, jeg brukte 3 bord, og da laget jeg den så den går litt utenfor på alle kanter... jeg skrudde de 3 bordene sammen med 3 lister så de sitter tett inntil hverandre og da trengte jeg ikke skru de fast i skjenken.. så plata ligger løst oppå.. sånn foreløpig i hvertfall..


-Saget til 4 lengder som jeg brukte til sokkel, syns sokkel er både finere og mer praktisk med tanke på støvsamler ;-) Jeg laget den så den skulle bli litt høyere enn den var tidligere... sokkelen har jeg laget av plank som er 94 mm brede, 19 mm tykke og lengdene jeg har brukt er 2 stk. på 33,3 cm og 2 stk. på 131 cm.



Skrudd de sammen med hjørnevinkler... og lurt å lime med trelim...


-Topp plata og sokkelen har jeg beiset med drivved... noe jeg fant ut er helt nyyydelig mot den sorte...
Etter at alt er ferdig malt/beiset og håndtakene er skrudd på er det bare og sette skjenken oppå sokkelen.. og skru den fast fra undersiden.. Bilder av ferdig resultat ligger lenger ned på innlegget her...

Jeg driver også å pusser opp mellomgangen hjemme, noe jeg har hatt planer om i et par år nå!?... -men endelig har jeg fått ånden over meg og begynt, den blir i dempet sort og kalkgrå.. blir kjææmpe fint.. og vet dere at..selv om det er ganske dårlig dagslys der så blir det ikke for mørkt.. det blir fantastisk og fargene går skikkelig fint mot hverandre :-D

-det er litt vanskeldig og knipse bra bilder der.. nettopp pga. mangel på dagslys.. og at jeg bare har mobil kamera tilgjengelig.. men jeg skal ta bedre bilder etterhvert og når alt blir ferdig.. planen er jo også å få byttet ut det forf... gulvet der... det skriiiker etter en "bliny" opplevelse.. planen er og ha likt gulv innover gang og stue.. og tak og gulvlister skal også byttes ut.. har lyst på BREDE ;-)

Sååhh.. her kommer litt bilder..

Ser litt voldsomt og skummelt ut å male så mørkt, men det er veldig gøy med litt forandring.. og jeg er jo veldig svart av meg.. alltid likt svart veldig godt i interiøret, jeg syns andre farger kommer så godt fram imot ;-)






Håper dette kan være til inspirasjon.. og kanskje litt inspirasjon til å tørre og velge mørkt..
Ha en finfin ny uke alle sammen og kos dere! :-D

-Lisbeth-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er målene på planken du har brukt til sokkelen? Har akkurat samme skjenken jeg skulle hatt en sokkel på :)

Unknown sa...

Hei anonym ;-)

Jeg har brukt 2 plank på 33,3 cm og 2 plank på 131 cm, de er 19 mm tykke og 94 mm brede.

Ha en fin kveld! :-D

-Lisbeth-

StineMah sa...

Dette likte jeg! Genialt med sokkel istedenfor bein, og så fin fargekombinasjon! Imponerende!

Unknown sa...

Heisann Stine :-)

Så bra du liker den, jeg også syns det var en lur ide og sette på sokkel, slipper støvet under.. hehe, i alle fall så synes det ikke ;-)

Er veldig glad i svart, så denne ble midt i blinken for meg :-D

Ha en finfin tirsdag!

-Lisbeth-